Assalammualaikum...

Wednesday, November 11, 2009

Isu Mak Nyah


Alhamdulillah..dah lama rasanya ana tak online atas sebab broadband tak bayar..hehe..takpe2, tak bermakna dakwah sampai disini saja...insyaAllah...

Beberapa minggu ni, ana agak sibuk dengan final exam.semester kali ni ana betul2 berusaha bersungguh2.kalau mak tahu ni, mesti bangga dengan ana.hehe...(selama ni agak malas skit).


Berbalik kepada topik utama kita kali ni mengenai isu yang hangat.huhu...boleh dikatakan setiap minggu dalam semester, ana mesti balik ke rumah dari hostel.tapi tengok juga pada keadaan. kalau tak ada discussion group or apa2 assignment, tak balik la. Ada 1 cerita ana nak berkongsi dengan semua, pernah sewaktu ana dalam perjalanan nak ke rumah. Ana sedang berjalan2 tiba2 ternampak 2 orang 'perempuan' atau 'lelaki' ana tak berapa pasti jantinanya..kelembutan dan gaya macam perempuan tapi saiz badan macam lelaki. Agaknya hanya satu title yang dapat ana rungkaikan iaitu mak nyah. pakaian pun mcam perempuan. Ana pandang 2 orang tu, nak senyum tak nampak pulak sebab ana pakai purdah. huhu...tapi ana terdengar2 mulut golongan tu bercakap masa lalu di sebelah ana, "Astaghfirullahalazim..ko ni bila nak insaf?" kata salah seorang dari mak nyah tu kepada kawannya sambil ketawa2..em..ana buat kesimpulan kat sini, sama ada mereka sindir diri sendiri atau tahu dosa dan pahala tapi memperlekehkannya atau jahil.




hukum telah jelas menyebut setiap lelaki tidak boleh menyerupai perempuan serta sebaliknya perempuan tidak boleh menyerupai lelaki kerana hukumnya haram serta dilaknat Allah.


Moga Allah melindungi kita semua dari perkara2 yang dimurkaiNya. Kita tengok pada hiburan sekarang, ramai penerbit2 berebut untuk komersialkan dan hasilkan cerita tentang mak nyah, pondan, bapok atau sewaktu dengannya. Mesej mereka memanglah jelas untuk memberi pengajaran. Banyak lagi cara mereka untuk menyampaikan mesej pada orang ramai tapi bukan dengan cara melanggar hukum tuhan. Melihat bapa2, abang2 atau adik2 lelaki berlakon sebagai perempuan betul2 memalukan kaum adam. Mana letaknya maruah? Dah jelas perkara itu adalah haram walaupun bertujuan untuk kebaikan. Bagaimana jika ditonton oleh kanak2 yang tak tahu apa2, yang masih perlukan bimbingan? Cuma ingatlah satu perkara, MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA!!

Melihatkan pada berita yang ana baca, ratu pondan!! betul2 berlaku di negara Thailand yang sememangnya terkenal dengan sikap keterbukaan pada golongan mak nyah, pondan, bapok dan sebagainya. Penerimaan masyarakat mereka terhadap golongan ini sangat luar biasa,huhu...

No comments:

Post a Comment