Assalammualaikum...

Monday, October 26, 2009

MENGAPA MENGELUH??

MENGAPA MENGELUH??
Kita selalu bertanya dan quran menjawabnya

Kita bertanya: Kenapa aku diuji?
Quran menjawab, “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, “Kami telah beriman,sedang kan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhya ALLAH mengetahiu orang-orang yang benar, dan sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang berdusta” Surah al-ankabut,2-3

Kita bertanya: kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?
Quran menjawab, “boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” Surah al-baqarah, ayat 216

Kita bertanya: kenapa ujian seberat ini?
Quran menjawab, “ALLAH tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” Surah al-baqarah, ayat 286

Kita bertanya: kenapa kita rasa frust?
Quran menjawab, “janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” Surah ali imran, ayat 139

Kita bertanya: bagaimana harus aku menghadapinya?
Quran menjawab, “dan mintalah pertolongan (kepada ALLAH) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bg orang-orang yang khusyuk” Surah al-baqarah ayat 45

Kita bertanya: kepada siapa aku berharap?
Quran menjawab, “cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada tuhan selain daripadanya. Hanya kepadanya aku bertawakal” Surah at-taubah, ayat 129

Kita bertanya: apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?
Quran menjawab, “ sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” Surah at-taubah, ayat111

Kita berkata: aku tak tahan!
Quran menjawab. “…..dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat ALLAH melainkan kaum yang kafir.”
Surah yusuf, ayat 12

Kita berkata: sampai bila aku akan merana begini
Quran menjawab, “kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” Surah al-insyirah, ayat 5-6

Sudah jangan mengeluh lagi. Pergi baca quran ye('',)….

No comments:

Post a Comment