Assalammualaikum...

Thursday, April 8, 2010

Back to School??


Assalammualaikum sahabat2...Moga berada dalam rahmat Allah S.W.T selalu.

Alhamdulillah, minggu2 lalu sudahpun berakhir dengan presentation dan assignment. Hampir setiap malam ada group discussion. Lebih2 lagi kursus ana yang lebih kepada menghadap laptop dan internet setiap masa. Sekarang ni, sudah masuk bulan Final Exam. Pasti semua pelajar akan demam Exam. Selamat menghadapi peperiksaan akhir kepada kawan2 yang sedang belajar...^_^


Semalam, ana menghadiri satu 'Dinner' untuk pelajar semester terakhir. Tema majlis ialah 'Back to School'. Ramai pelajar kembali ke zaman sekolah dengan berpakaian sekolah seakan2 pelajar korea, pelajar jepun, pelajar indonesia dan lain2 . Dan ada juga yang menjadi cikgu sekolah, cikgu disiplin, guru besar, cikgu muzik, ustazah dan ramai lagi. Ana? rahsia...^_^.


Mungkin hati agak sedih dan kecewa dengan apa yang ana lihat dan perhatikan sepanjang function tersebut. Terpulanglah sama ada kawan2 bersetuju dengan ana atau tidak. Ini saja medium untuk ana luahkan dan memberi pendapat. Adakah kerana ana ni out of dated atau kerana jiwa ana sendiri yang menolak situasi tersebut? Ana bukanlah insan yang hebat dan sempurna, tapi ana masih tahu membezakan antara yang baik dan buruk. Masih cuba memperbaiki diri kerana hidup dalam persekitaran sekarang terlalu banyak dugaan dan cabaran. Jika hati dan iman tak kuat boleh goyah dan hidup dalam terumbang ambing.



Islam tidak melarang kita untuk berhibur kerana ia merupakan fitrah manusia untuk ketenangan jiwa. Tapi islam amat menitikberatkan bentuk hiburan selagi ia tidak dicampuri perkara2 tidak elok. Hiburan juga boleh melalaikan. Ana tidak menyentuh dengan lebih lanjut mengenai hiburan kerana sudah disentuh pada post2 lepas. Tapi, apa yang ana nak tekankan disini adalah berkenaan pakaian dan aurat pelajar semasa berhibur di function.


Memang menyedihkan kerana rata2 pelajar perempuan memakai skirt pendek, ketat dan seksi. Bagi lelaki pula ada yang berseluar pendek. Yang memakai tudung, terus hilang tudungnya bila tibanya majlis 'gilang gemilang' itu. Inilah kebenarannya walaupun amat pahit untuk ditelan bagi yang marah dengan post ana ni. Jangan menegakkan benang yang basah! Walau secantik mana anda ingin kelihatan pada majlis itu, yang haram tetap haram. Demi mengikut tema majlis, agama dan maruah tergadai. Masing2 seolah2 berlawan siapa yang paling menyerlah pada malam itu.



Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” [HR Abu Dawud]



Semua perempuan suka cantik dan melaram tapi tanpa iman dan taqwa, boleh menjurus ke arah yang salah. Nampak bersungguh2 mengikut tema majlis sehingga berhabis wang ringgit beli baju dan mekap. Alangkah bagusnya jika kita juga bersungguh2 dalam mengikut apa yang Allah suruh dan apa yang Allah larang. Prinsip hidup seorang muslimah, walau di manapun kita berada dan diletakkan, pastikan mereka yang mengikut cara islammu bukan engkau yang mengikut cara hidup mereka. Biarlah manusia tidak redha, tapi yang penting Allah S.W.T redha.


Berhati2lah dalam memilih sahabat kerana dialah yang mencerminkan keperibadian kita. Ibarat bayang2 yang mengikut. Kalau dulu, aurat dijaga dengan baik. Marah jika orang lain dedah aurat. Tapi, bila Allah uji dengan apa yang dikatakannya sebelum ini, mulalah goyah hanya kerana terpengaruh dengan kawan. Teringat pesan makayah sebelum masuk IPTA supaya jaga diri baik2 dan jangan tinggalkan solat. Kini, pesanan makayah bagai angin lalu. Bukanlah maksud ana untuk memaksa terus memakai jubah litup dan berpurdah. Cukuplah sekadar menutup aurat dengan sempurna. Dan sebaik2nya pakaian seorang muslimah ialah dia masih boleh bersolat dengan pakaian yang dipakainya.

Wahai Nabi! katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukmin, ‘Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya.” [TMQ Al-Ahzab (33):59].


Dalam hadis lain yang diriwayatkan Mu'az bin Jabal, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Tidak akan berganjak kaki anak Adam pada hari kiamat hingga disoal empat perkara: tentang usianya pada apa dihabiskannya, tentang masa mudanya dan apa yang diperjuangkannya, mengenai hartanya dari mana datangnya dan ke mana telah dibelanjakannya dan tentang ilmunya apa yang telah dibuatnya."


Dunia kini akhir zaman. Marilah kita sama2 kembali ke jalanNya dan bermuhasabah diri. Moga terpelihara dari dosa dan maksiat.

1 comment: