Assalammualaikum...

Thursday, February 4, 2010


Kenapa tak ada tangan seperti sotong?

Dah sebulan ana mulakan kuliah di semester terakhir ni...Sudah banyak assignment2, kerja2 group, research method, dan macam2 lagi nak kena siapkan dan hantar...Tak menang tangan rasanya nak buat semua. Letih, penat, mengantuk semua bercampur menjadi satu. Ana percaya, lepas cuti pertengahan sem tahun baru cina ni pasti lagi banyak kerja2 dan tugasan yang kena siapkan...Tak mengapalah, dah nama pun 'student' jadi itu perkara biasalah.Kata mak ana, itu belum lagi kahwin dan ada anak. Lagi sibuk dan banyak komitmen. Jadi, bersedialah dari sekarang...huhu.


Kadang2 ana terfikir, 'alangkah bagusnya jika tuhan kurniakan aku tangan yang banyak macam sotong'. 'Pasti semua kerja akan siap dengan cepat dan pantas'. Biasalah, kalau sudah ada kerja bertimbun2 nak kena siapkan, macam2 dalam fikiran. Selalu sangat bermonolog pada diri sendiri..hehe.


'Kenapa ALLAH jadikan manusia 2 tangan sedangkan sotong lagi banyak, tapi ALLAH tak jadikan sotong sebagai khalifah?'
~Sebab sotong itukan haiwan







'Apa salahnya kalau haiwan menjadi khalifah?'
~Haiwan tidak boleh berfikir, tidak ada akal'


Bertubi2 ana persoalkan dan jawab sendiri.huhu~
'Ini bermakna, 2 tangan manusia lebih hebat dari banyaknya tangan sotong sebab manusia ada akal'

”Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: ”Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” Mereka berkata: ”Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?”. Tuhan berfirman: ”Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”(Al-Baqarah:30)



Dan itulah yang membezakan manusia dengan haiwan..,Maha Suci ALLAH...:)
Itulah kelebihan yang ada pada manusia iaitu nikmat akal yang tidak dimiliki makhluk lain seperti kuatnya gunung, tingginya awan, luasnya lautan dan sebagainya. Kelebihan yang kita miliki mampu membuatkan kita berfikir ke tahap yang lebih jauh atau 'thinking out of the box'. Seperti situasi ana, walaupun ana hanya memiliki 2 tangan tapi dengan akal yang dimiliki sepatutnya ana mampu berfikir bagaimana untuk berdepan dengan masalah supaya kerja jadi mudah dan cepat.


Dengan akal, manusia mampu mencipta bahasa, kereta, rumah, pakaian, dan sebagainya. Hebatnya manusia, tapi hebat lagi ALLAH S.W.T yang menciptakan. Bermula dengan adanya otak, kemudian akal dengan mempelajari ilmu2 dunia dan akhirat. Setiap makhluk yang bernyawa pasti memiliki otak termasuklah haiwan tapi hanya manusia yang memiliki akal...



Manusia dikurniakan kaki oleh ALLAH dan bila akal mula berfikir, kaki tersebut digunakan untuk berjalan. Kenapa tidak menggunakan tangan untuk berjalan? Begitu banyak nikmat dan rahmat yang ALLAH beri pada hambaNYA. Bersyukur dengan kurniaan tuhan. Tapi, masih ada lagi yang tidak mensyukuri nikmat tuhan sehingga sanggup mengubah ciptaann tuhan. Yang pesek, nak mancung. Yang hitam, nak putih. Yang bibir nipis, nak tebal. Yang paling menyedihkan, orang Islam pun ada yang melakukannya. Bila ditanya kenapa mengubah ciptaan tuhan, jawapan 'famous amos' ialah 'itu antara saya dengan tuhan...'.Sebab tak tahu nak jawab apa dah.Terang2 benda itu salah..Minta kita semua dijauhkan...

Wardatul Shifa'
Nur Sarahah Abd Rahman



























No comments:

Post a Comment